Inlägg publicerade under kategorin 07. Juli 2013

Av krokii - 5 juli 2013 08:15

Sambons mamma och man har semestrat på Tjörn i 26 år och ändå har de inte upptäckt närliggande vägar och vart de leder. Den äkta maken går nämligen inte en milimeter från de vägar han känner till. Inget avvikande görs någonsin. De semestrar på samma ställen samma veckor varje år. De bor på samma ställen, de äter samma sak till frukost som de gjort de senaste tjugo åren, inget görs utanför de invanda ramarna. I min värld är det helt ofattbart, men jag dömer dem inte, tycker det är charmigt på sitt vis. Själv skulle jag aldrig kunna leva så, men det är ju mitt liv och mina val. Kanske var det därför det var lite extra roligt att ta med svärmor på upptäcksfärd, längs vägar där hon aldrig tidigare gått, till stränder hon aldrig tidigare sett. Här kommer lite bilder från gårdagens vackra äventyr.


Ö-utsikt från bergsknalle vi klättrade uppför.

 

Nelson simmade efter pinnar som det blötdjuret han är. Fick äntligen visa upp sina retrieverförmågor. Vi upptäckte senare att han simmade i vatten som kryllade av brännmaneter och stimmande makrillar.

   

Brännmaneter i massor..

Annars var vattnet helt klart..

 

Promenaderna gick även genom trollska skogar. Tjörn är otroligt vackert!!

 

Roligast idag var ändå strutsarna som helt plötsligt dök upp i en hage bredvid den lilla grusvägen vi letat oss in på. Söt!

Av krokii - 4 juli 2013 23:45

Ligger i mörkret och hör regnet strila ned utanför fönstret som står lite på glänt. Vovven andas tungt, trött efter dagens äventyr. Sambon ligger och vänder och vrider sig i sin 90-säng. De brunblommiga lakanen från 70-talet doftar sådär på-landet-gott. Som om de hängt ute på en snurrvinda och dragit åt sig naturens alla dova sommardofter. Känner av rödvinet och de långa promenaderna på ön idag. De vackra vyerna och den dimmiga horisonten. Jag är ju uppvuxen på segelbåt i Stockholms skärgård och inte alls van vid Västkustens månlandskap, vilket är så vackert på sitt alldeles egna nakna sätt.

Om dagg kan hänga i luften så gjorde den det idag. Jag frös när vi gick ut, det är som att sommaren aldrig nått denna del av Sverige. Som ändå bara ligger dryga tre timmar med snabbtåg från Stockholm där vi haft bra väder varenda dag av vår semester. Här frös jag och ändå blev jag fuktig över hela kroppen. Kändes nästan som vinter i Brasilien där man fryser och allt blir genomblött. Så nu ligger jag här och känner den fuktiga kylan mot all hud som sticker ut från det varma brunblommiga täcket. Ska göra som Törnrosa igen och sova sova sova.. Hoppas att jag äntligen hittat receptet för sömn nu.


Godnatt 

Av krokii - 4 juli 2013 20:15

Semestern har gjort gott för sambons och mitt förhållande, men så kommer han med oförståelse och mitt hjärta sjunker genom jorden igen.. Vi satt efter middagen och pratade och kom av någon anledning in på våra nyårslöften. Sambon lovade att han skulle börja läsa mer.


- Vad hade du för löfte?

- Att jag skulle överleva året, svarade jag.

- Äh fy fan vad töntigt!!

- Jag trodde ju att jag hade cancer, det var ju efter första beskedet när jag inte visste något mer än så.

- Ha, du får väl komma på något nytt som är bättre, säger då sambon hånfullt.


Blir så ledsen, alldeles tungt i bröstet. Hur kan man vara så oförstående och känslokall?

Av krokii - 4 juli 2013 18:45

Även om jag inte kände My så berörs jag av min systers sorg, över hennes vän som gick bort den 30 juni, ja för bara några dagar sen. Imorgon är det minnesstund i Åre och min syster och några vänner åker upp för att vara nära My och få minnas tillsammans med familjen. Jag ser My överallt. Jag ser henne famför mig när jag sitter och pratar med sambons mamma vid köksbordet i stugen, jag ser henne när jag blundar, jag ser henne när jag går genom en folkmassa på Centralen, i väntan på tåget. Det gör fysiskt ont i mig när jag i mitt inre ser hur hon faller, hur ont det måste gjort, hur hjälplösa hennes vänner som var med när olyckan hände måste känt sig, hur familjen kände när de fick det mest fasansfulla besked en familj kan få.


Hyllningarna på Facebook tar aldrig slut. Det är över tusen inlägg som gjorts av alla personer som denna levnadsglada tjej berörde. Idag skrev en utav killarna som var med på Åreskutan när det overkliga inträffade ett inlägg om Mys sista timmar i livet. Vid det här laget har jag läst hans ord flera gånger om och tårarna rullar varje gång. Och det spelar ingen roll hur många gånger jag läser, det går ändå inte att förstå..


Sista timmarna med My
En solig dag på Åreskutan.
En dag tillsammans med E och glädjespridaren, skidåkaren, äventyraren My.
Verben räcker knappt till, när jag försöker beskriva hur fantastisk människa du var.
Du var alltid glad.... Alla dina vänner var alltid välkomna hem till dig. Antingen i Åre eller på din käraste ö. Äventyrens ö. Jag är glad och tacksam att fått vara på din ö.

Söndagen den 30 Juni hämtar jag dig och E.
Vi parkerar och går mot kabinbane huset.
En norrländsk röst ropar.
Grabben, skaru ha nyckeln i dörrn!?
Vi alla skrattar när jag går tillbaks och hämtar nyckeln . Nyckeln jag glömt i bildörren...
My springer exalterat in bakom receptionen på kabinbanan och hälsar på sina vänner och kollegor, innan vi åkte upp mot toppen med kabinbanan.
Vi går den linje vi många gånger åkt under vintern. En ganska rak linje från toppen av tusenmetersliften mot Mårtens brant. På vägen ned pratar vi minnen från vintern, en fantastisk midsommar på Äventyrens ö och hur härligt det ser ut att cykla downhill utför Åreskutan.

Jag har med en leksakshammare i skumgummi. Ett av målen för dagen är Östra ravin. Vi ska ta en skojbild där jag hämnas, och slår med hammaren på Östra Ravin. Östra ravin som skadade mitt ledband i vintras.

Vi stannar upp på flera ställen och tar bilder på varandra och den fina naturen.
M♥ skojar om att hon minsann inte behöver skämmas inför två fotografer, för att hon tar många bilder under dagen. My lägger upp en bild och skriver på Facebook "På toppen med två fotografer, ingen dömer mig för att jag tar kort!"

På en av Åreskutans alla snöfläckar stannar vi. Vi leker med snön. Kastar snöbollar på varandra och skrattar över att det faktiskt går att ha snöbollskrig mitt i sommaren.

Vi kommer fram till ovansidan på Mårtens brant.
På vintern är det som namnet antyder. En väldigt brant snötäckt backe.
På sommaren, ett ondskefullt stup med branta klipphällar nedanför.
Vi kollar på den fina utsikten. Tar några bilder och pratar om vinterns alla härliga skiddagar.
Efter kanske 10-15 minuter av prat med solen i ansiktet, bestämmer sig E för att gå runt branten. Han vill ta en bild nedifrån. E börjar gå. Det är ganska långt att gå för att komma runt branten.
Jag och My fortsätter att prata och kolla på utsikten. Vi pratar om Midsommar.
Midsommar på Mys Ö. Äventyrens Ö. Ett minne jag kommer bära med mig för alltid.
Jag kollar på dig när du går en bit ifrån kanten.
Plötsligt ser jag på avstånd hur du halkar och ramlar omkull. Det ser ut som att du ska stanna direkt. Du är så nära, men ändå hopplöst långt ifrån. Du stannar inte. Du glider.
Allting känns som slowmotion. Du glider mot kanten. Den där Jävla kanten.
My, du slutar inte glida. My glider över kanten och skriker till.
My skriker till lika snabbt som när någon halkar på en isfläck. Ett sånt där kort skrik. Ett skrik av förvåning. Fast mycket högre. Sen är My tyst.
Allting går fortfarande i slowmotion. De känns som du faller och rullar i en evighet.
Jag kan inte tro det jag ser. Det här händer inte.
Jag står högst upp på branten och ropar, My! My! My! Myy! Min röst ekar över Åreskutan.
Jag får inget svar.
My rör sig inte.
De första tankarna som kommer i mitt huvud. Ett sånt här fall överlever ingen.
Jävla Mårtens brant. Vad fan gör du! Fy fan för dig!
Av krokii - 4 juli 2013 14:15

När sambons mamma och man hälsade på i vintras, över jul, var jag som elefanten i rummet. De frågade inte någonting om min sjukdom, vilket kändes jättekonstigt eftersom de då visste att jag precis fått ett cancerbesked. Sambons syster vågade fråga och visade hur mycket hon brydde sig viket gjorde att det kändes ännu konstigare att deras mamma inte frågade eller sa någonting alls.


Nu när vi hälsar på dem på Tjörn och sambon tog en lunchlur fick jag och hans mamma några timmar för oss själva. Fick en olusitg känsla. Det känns som att jag måste smyga med att jag är sjuk, men när morgonmedicinen åkte fram på frukostbordet och vi satt där för oss själva kom frågorna naturligt. Medicinen blev en utlösande faktor, en anledning att lyfta på locket och våga prata om det som är och det som varit. Men så är det ju, alla reagerar vi olika på cancer, vare sig vi drabbas själva eller någon anhörig eller nära drabbas. Skönt var det iaf, nu är min sjukdom inte längre osynlig.

Av krokii - 4 juli 2013 12:45

Tågresan ner till "fäsk"-kusten gick bra. Nelson sov under våra säten och jag råkade tappa hälften av min dyra räkmacka på mina enda jeans jag har med mig. Den enda som gladdes var vovven som glatt fick leka dammsugare. På andra sidan gången huserade en niomånaders franks bulldog, vit och svart och bedårande. Försökte med små genomskinliga gester påvisa för sambon hur söta de är och bra Nelson skulle gå ihop med en "fralla". Hint hint..

Mot slutet när jag och sambon somnat i våra säten låg Nelson under mitt säte och tyckte det var lite synd om sig själv som inte fick leka obehindrat med kompisen på andra sidan gången. Efter 3,5 timmes sömn var vi trötta båda två och jag somnade i de mest konstiga ställningarna på vägen ner. Mot slutet var vi alla otåligaoch ville bara komma fram och då tog vi ändå snabbtåget ner. Familjen-dåligt-tålamod. Passade på att fota lite..

När vi kom fram till stugan var jag nästintill medvetslöshets trött, så jag sov till kvällen. Sedan kunde jag ändå somna på två sekunder när vi gick och la oss vid midnatt och jag sov i sju timmar i sträck. Den längsta sammantagna sömnen jag fått sedan december förra året. Ändå är jag fortfarande trött.. Men jag har semester och skäms inte för att passa på att sova när jag kan. Känner mig som Törnrosa, vill bara sova sova sova.

Av krokii - 3 juli 2013 07:00

Sambon har en förkärlek att hitta på konstiga namn som han sedan kallar mig för. Ett sådant namn är Orvar. Igår tyckte han att han var riktigt rolig..

Så med lite göteborsk humor så drar vi till Götet, eller Sveriges baksida, eller ja vad man nu väljer att kalla den andra sidan kusten.. Vovven är orolig att flocken ska splittras igen, men han kommer snart förstå att vi ska ut på nya äventyr till Tjörn. Den här gången följer hela flocken med.

Av krokii - 2 juli 2013 19:00

Vaknade vid fem, men klev inte upp förrän två timmar senare. Ersättningsbussar gjorde att morgonen började med kaos och jag blev ungefär en kvart försenad till mitt läkarbesök på smärtans hus. Fortfarande med stort obehag jag äntrar de där dörrarna till Radiumhemmet. Fick först träffa en psykolog som ställde tusen frågor och det blev stundtals väldigt känslosamt. Sedan blev det ett påföljande läkarbesök och tusen nya frågor. Efteråt var det meningen att jag skulle svara på ännu fler frågor på en surfplatta, men den hängde sig när jag nästan var klar och jag fick hem frågorna i pappersform istället. Ska träffa psykologen och läkaren igen den 27/8 för att se om de tycker jag är en lämplig kandidat för KBT för min "komplicerade smärtproblematik" som läkaren kallade det.


Helt utpumpad var jag efteråt, tog på krafterna alla de där frågorna och att än en gång vara tillbaka på KS. Ringde minsta systern på vägen hem, hon hade fått dagen ledig och andra systern var på väg till henne. Jag som skämsigt nog inte hälsat på minstingen i den för sommaren hyrda lägenheten begav mig genast dit. Mötte upp sörjande systern och sen hade vi en sällsynt systereftermiddag. Hur mysigt som helst även om det blev mycket tårar så blev det även skratt och fina historier om M som gick bort i förrgår. Vi åt lunch, framkallade bilder på M, köpte fotoramar och fikade i minstingens hyrda lya. Jag dreglade även över en Nikon kamera som ska bli min så snart jag får råd. Allt som allt en eftermiddag i kärlekens anda med sorgen som som bisittare och många härligt genuina kramar.


Hemma hade sambon FF (flickvänsfritt) och det firades med lek i hundrastgården med alla dagmattekompisar Nelson inte träffat på hela semestern. Kul värre och ett väldigt ös rapporterade husse som skickade över en bild som vi systrar fick skratta åt.

Själv tog jag tydigen i lite för mycket idag och nu har jag riktigt ont. På väg till KS imorse var jag väldigt nära att kräkas, mår nästan illa för jämnan. Inge vidare. Så nu tar jag igen mig lite på soffan. Trött och less på värken.. När ska det ta slut??

Presentation


Livets krokiga väg mot framtiden. En framtid jag jagar men aldrig hinner ifatt. Skriver om hur det är att leva med en oklar cancerdiagnos och ofrivillig barnlöshet, men även om det vackra i livet; kärlek, hopp och min älskade vovve. Välkommen!

Omröstning

Hur ser du på välgörenhet?
 Jag är stolt fadder hos SOS Barnbyar
 Brukar ge några slantar till tiggare då och då
 Skänker pengar varje år till Cancerfonden
 Har tryckt "like" på en massa välgörenhetsorganisationers sidor på Facebook
 Bidrar till en djurrättsorganisation
 Jobbar ideellt
 Gett kläder/möbler till välgörenhetsorganisationer
 Donerar pengar till olika välgörande organisationer
 Jag delar inte med mig, vi har ett socialt skyddsnät i Sverige!
 Välgörenhet?

Senaste inläggen

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Arkiv

Sök i bloggen

Läsarstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2013
>>>

Ovido - Quiz & Flashcards