Direktlänk till inlägg 8 augusti 2013

Den fula baksidan...

Av krokii - 8 augusti 2013 18:15

Igår kom så den fula baksidan av separationen jag står inför. Första fighten var ett faktum. Boendet. När vi träffades jag och sambon så hade jag nämligen ett åtråvärt förstahands kontrakt på en minst lika åtråvärd gata. Hyran var låg, lägenheten hade balkong och öppen spis. Så jag sa att jag inte tänker byta till något som är sämre än när vi träffades. Rent krasst så bodde ju han faktiskt i en studentlägenhet och den skulle han ändå blivit av med eftersom han hoppade av sin utbildning. Så han skulle liksom ändå stå där han nu är idag, bara några år senare. Men den där förbaskade underskriften på hyreskontraktet för den nya lägenheten är det som nu ställer till det. För han har säkert rätten på sin sida. Men hur delar man på ett hyreskontrakt? Visst det finns diverse bytessiter, jo jag vet!! Vi har använt oss av dem flitigt de senate året. Därför vet jag också hur svårt det är att få till ett bra byte. Ska man försöka byta till sig två lägenheter är chansen att lyckas ännu mindre. Och därför frågade jag om han med gott samvete kan sätta mig ute i förorten, när jag hade en så fin lägenhet när vi träffades och han får ett eget kontrakt bara för att han varit tillsammans med mig. Men jo det kunde han.


- Vi kan ju bo tillsammans annars, sa han och hånlog.


Sedan tog det vid en massa fula ord som jag inte tänker upprepa här. De kom inte från min mun och de gjorde ont att höra. Har aldrig varit så säker på att separationen är rätt väg att gå som efter de orden. Jag blev såklart ledsen av att höra vilken *pip* och *pip* jag tydligen är och hur glad han är att han ska bli av med mig. Hur omogen jag är som bara vill det bästa för mig och vill ställa honom på gatan. Han hade inte alls lyssnat på det jag sagt. Hur jag sa att vi ska göra allt vi kan för att byta, men går inte det så är det faktiskt mitt kontrakt från början. Och bo ihop är inte en valmöjlighet. Kände panikångesten komma krypande som ett stickande lock över bröstkorgen. Det blev svårt att andas och jag vill bara skrika gråta och slå sönder något. Min räddning var att gå ut i kvällen. Den varma lugna vackra kvällen. Till bryggorna. Där ringde jag Miss Swan, mellansyster och sedan mamma. Jag fick ursäkta mig att jag ringde och väckte dem, men de förstod. Efter en lång stund gick jag så hemåt igen. Eller hemåt. Det är inget hem längre. Det är ett fängelse.


När fängelsedörren gått igen bakom mig gled jag in i den mörka lägenheten. Satte mig på soffan och sa lugnt och sansat att vi måste kunna diskutera som två vuxna människot. Han gick motvilligt med på det. Jag förklarade att jag under inga omständigheter tänker skriva på ett kontrakt som sätter mig i förorten. Men föreslog att vi skulle lägga ut en annons på prov med en gång bara för att se hur våra chanser ser ut. Det visade sig ganska snabbt att vi iaf har ganska goda möjligheter att byta till två lägenheter, varav minst den ena ligger innanför tullarna. Spänningen släppte, jag kunde andas igen. Vi kunde prata civiliserat med varandra igen. Och jag lovade mig själv att aldrig, ALDRIG, skriva på ett kontrakt som ger någon annan rätt att ta hälften av vad som är mitt. Aldrig mer!!  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av krokii - 28 november 2013 12:45


  Under våren när jag mådde som sämst var jag arg för att cancern inte givit mig några livsinsikter. Att jag inte fått några uppenbarelser och såg mirakel i allt vardagligt som man läst om. Kommer till och med ihåg att jag pratade med psykologen p...

Av krokii - 26 november 2013 17:45


Att vara kär på det där okontrollerade sättet som får en att sväva bort från tid och rum. Som får en att le sådär fånigt i tid och otid. Det är så härligt. Speciellt när man kommer från ett år som jag precis upplevt. När man inte trott eller hoppats....

Av krokii - 26 november 2013 08:45

Det var fredagen den 13:e september. Jag hade precis träffat mitt livs stora kärlek för första gången och jag hade en akuttid på Sabbatsberg. Han körde mig dit. Höll mig i handen. Pratade lugnt när jag var nervös och rädd. Han fick följa med in. Prov...

Av krokii - 25 november 2013 19:15


Jag skulle inte. Ville inte. Kunde inte. Trodde inte. Jag skulle förbli singel resten av mitt liv!! Skulle jag mot all förmodan hitta någon värd min tid skulle jag ändå våga..   Så vad hände?? Jo jag träffade någon. På nätet. Vilket jag aldrig nå...

Av krokii - 18 september 2013 23:15


  En av mina allra käraste vänner från gymnasietiden påminde mig härom dagen om vår gamla svenska C lärare. En dam med mycket krut i. När hon inte fäktades undervisade hon bångstyriga elever som vår klass. Sista uppgiften vi fick av Ingrid var att...

Presentation


Livets krokiga väg mot framtiden. En framtid jag jagar men aldrig hinner ifatt. Skriver om hur det är att leva med en oklar cancerdiagnos och ofrivillig barnlöshet, men även om det vackra i livet; kärlek, hopp och min älskade vovve. Välkommen!

Omröstning

Hur ser du på välgörenhet?
 Jag är stolt fadder hos SOS Barnbyar
 Brukar ge några slantar till tiggare då och då
 Skänker pengar varje år till Cancerfonden
 Har tryckt "like" på en massa välgörenhetsorganisationers sidor på Facebook
 Bidrar till en djurrättsorganisation
 Jobbar ideellt
 Gett kläder/möbler till välgörenhetsorganisationer
 Donerar pengar till olika välgörande organisationer
 Jag delar inte med mig, vi har ett socialt skyddsnät i Sverige!
 Välgörenhet?

Senaste inläggen

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Arkiv

Sök i bloggen

Läsarstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards