Direktlänk till inlägg 1 augusti 2013

Vardagshjältar…

Av krokii - 1 augusti 2013 13:30

Finns så många morgnar som försvinner i mängden. Idag var ingen sådan!! Kliver på pendeln. Hör genast någon som nynnar och sjunger. Sättar mig i fyrklövern i gången mittemot. Personen fortsätter sjunga. Harmoniskt och lagom högt. Sneglar lite stockholmskt åt henne håll. Nyfiken. Vid fönsret sitter en kvinna och lever sig in i den låt som spelas i hennes hörlurar. Hade varit jobbigt om hon sjöng falskt eller för högt och skränigt, men hon gjorde det liksom bra. Fick mig att le. Helt klart så osvenskt det kan bli. Helt klart underbart. Vilken start på dagen tänkte jag och statusuppdaterade genast på Facebook.


Några stationer senare kommer en tiggare förbi. Alla sitter med nedböjt huvud. Låtsat upptagna med sina mobiltelefoner. Inklusive jag. Själv skäms jag alltid. Idag hade jag iaf en anledning. Jag har precis råd med räkningarna den här månaden, har inte ett ruttet korvöre över. Skäms likväl. När tiggaren, eller ska jag brodera lite, när mannen med kryckor och desperation i rösten vänder om och ger upp, utbrister en typisk svensk medelålders man i en gammal sliten kavaj något i stil med:


- *mummel mummel* Härligt att vi importerar dessa sociala problem!! *mummel mummel*


En yngre kille som sitter snett emot mannen käftar genast emot. Det är uppenbart att de åkt pendeltåg ”ihop” fler gånger och killen ber den medelålders mannen att hålla käften, det är ingen som vill höra hans trams vareviga dag. Jag ler. Kunde inte sagt det bättre själv!! Mannen käftar emot, börjar stamma, folk glor på honom, skakar på sina huvuden och suckar ljudligt. Undertecknad inkluderad. Den medelålders mannen tål inte att folk säger emot honom, men kan inte argumentera.


- Jag tänker ändå behålla mina åsikter!!

- Ja gör gärna det!!


Jag kan inte låta bli att skratta högt nu åt den medelålders mannen som har hela vagnen emot sig. Den medelålders mannen kan ändå inte släppa det hela och när han skyndar av tåget på nästa station ropar han:


- Stackars dig!! *mummel mummel* ..som tycker.. *mummel mummel* Du borde kolla upp vad som är fel med dig!!

- Om det är någon det är fel på så är det dig, säger då kvinnan som suttit mitt emot den medelålders mannen högt och tydligt så att alla kan höra.


Jag skrattar ännu mer och njuter av att det faktiskt finns vardagshjältar, även på pendeltåget en torsdagsmorgon.

Heja Sverige!! Än finns det hopp  

  

 
 
Annie

Annie

1 augusti 2013 14:06

Känner att jag ler när jag läser ditt inlägg.
Känner igen mig så av det du skriver ;-) av många turer med tunnelbanan på väg till jobbet ;-)
Vilket härligt ögonblick på väg till jobbet!

http://cupcakes-ochannat.bloggplatsen.se

krokii

1 augusti 2013 17:02

Ja man kan höra och vara med om allt möjligt när man åker kommunalt :) Idag var det lite extra action på morgonkvisten kan man säga.. Haha!! :D

 
Ingen bild

J

1 augusti 2013 14:57

Att inte du sa något!!?!!? Du brukar ju inte va tyst direkt ;-) Kram

krokii

1 augusti 2013 16:59

Haha ja du.. Jag hann inte. Försökte komma på något fyndigt att säga men andra hann före. Jag skyller på min sega morgonhjärna :P

Kram

 
Lena

Lena

2 augusti 2013 10:56

När jag är i Stockholm, dom få gånger det händer, köper jag alltid Stadsmissionens tidning som säljs av uteliggare & hemlösa & rundar alltid av uppåt :)) ger gärna om jag har, men i vår stad & grannstaden finns organiserat & fult tiggeri, där barn sätts utanför affärer för att spela dragspel, spelar en stund för att sedan bytas ut mot ett annat barn osv. eftersom dom åker samma buss som jag åker på jobbet, så hör man deras prat, barnen får en godispåse & så håller det på, & emellanåt kommer dom vuxna för att se hur mycket pengar det blivit & tar hand om det -nej där ger jag inga pengar!
Fön några år sedan en Jul, så var mamma & jag i Stockholm, då 2 utländska män spelade så vackert så tårarna kom, alla vackra julmelodier med Trumpet & något mer instrument, det ekade över gator & torg, så mäktigt & otroligt vackert, dom fick många pengar av oss♥
Bra att gubben inte fick medhåll! ;)

Kram på dej :)) /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

krokii

2 augusti 2013 13:09

Nä sådant tiggeri som är organiserat ogillas. Det är en hel del sådant i Stockholm just nu.. Men jag lyckas alltid få dåligt samvete när jag inte har några kronor till övers.

Ja det var riktigt skönt att gubben fick mothugg på sina avskyvärda åsikter :)

Kram till dig Lena♥♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av krokii - 28 november 2013 12:45


  Under våren när jag mådde som sämst var jag arg för att cancern inte givit mig några livsinsikter. Att jag inte fått några uppenbarelser och såg mirakel i allt vardagligt som man läst om. Kommer till och med ihåg att jag pratade med psykologen p...

Av krokii - 26 november 2013 17:45


Att vara kär på det där okontrollerade sättet som får en att sväva bort från tid och rum. Som får en att le sådär fånigt i tid och otid. Det är så härligt. Speciellt när man kommer från ett år som jag precis upplevt. När man inte trott eller hoppats....

Av krokii - 26 november 2013 08:45

Det var fredagen den 13:e september. Jag hade precis träffat mitt livs stora kärlek för första gången och jag hade en akuttid på Sabbatsberg. Han körde mig dit. Höll mig i handen. Pratade lugnt när jag var nervös och rädd. Han fick följa med in. Prov...

Av krokii - 25 november 2013 19:15


Jag skulle inte. Ville inte. Kunde inte. Trodde inte. Jag skulle förbli singel resten av mitt liv!! Skulle jag mot all förmodan hitta någon värd min tid skulle jag ändå våga..   Så vad hände?? Jo jag träffade någon. På nätet. Vilket jag aldrig nå...

Av krokii - 18 september 2013 23:15


  En av mina allra käraste vänner från gymnasietiden påminde mig härom dagen om vår gamla svenska C lärare. En dam med mycket krut i. När hon inte fäktades undervisade hon bångstyriga elever som vår klass. Sista uppgiften vi fick av Ingrid var att...

Presentation


Livets krokiga väg mot framtiden. En framtid jag jagar men aldrig hinner ifatt. Skriver om hur det är att leva med en oklar cancerdiagnos och ofrivillig barnlöshet, men även om det vackra i livet; kärlek, hopp och min älskade vovve. Välkommen!

Omröstning

Hur ser du på välgörenhet?
 Jag är stolt fadder hos SOS Barnbyar
 Brukar ge några slantar till tiggare då och då
 Skänker pengar varje år till Cancerfonden
 Har tryckt "like" på en massa välgörenhetsorganisationers sidor på Facebook
 Bidrar till en djurrättsorganisation
 Jobbar ideellt
 Gett kläder/möbler till välgörenhetsorganisationer
 Donerar pengar till olika välgörande organisationer
 Jag delar inte med mig, vi har ett socialt skyddsnät i Sverige!
 Välgörenhet?

Senaste inläggen

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Arkiv

Sök i bloggen

Läsarstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards